Afazja

jest zaburzeniem komunikacji wynikającym z uszkodzeń lub obrażeń części językowych mózgu. Występuje częściej u osób starszych, a szczególnie u osób po udarze.

Afazja przeszkadza w używaniu lub rozumieniu słów, ale nie wpływa na inteligencję danej osoby. Ludzie cierpiący na afazję mogą mieć trudności z mówieniem i znajdowaniem “właściwych” słów, aby uzupełnić swoje myśli. Mogą również mieć problemy ze zrozumieniem konwersacji, czytaniem i zrozumieniem słów pisanych, pisaniem słów i używaniem liczb.

PRZYCZYNY AFAZJI

Afazja jest zwykle spowodowana przez udar lub uszkodzenie mózgu z uszkodzeniem jednej lub więcej części mózgu, które zajmują się językiem. Według National Aphasia Association około 25% do 40% osób, które przeżyły udar, cierpi na afazję.

Afazja może być również spowodowana guzem mózgu, infekcją mózgu lub otępieniem, takim jak choroba Alzheimera. W niektórych przypadkach afazja jest objawem epilepsji lub innych zaburzeń neurologicznych.

RODZAJE AFAZJI

Istnieją rodzaje afazji. Każdy typ może powodować upośledzenie, które zmienia się od łagodnego do ciężkiego. Typowe rodzaje afazji obejmują:

• Wyraźna afazja (niepłynna): osoba wie, co chce powiedzieć, ale ma trudności z komunikowaniem tego innym. Nie ma znaczenia, czy osoba próbuje powiedzieć lub napisać, co stara się przekazać.
  • Receptywna afazja (płynna): w odczuwalnej afazji osoba może usłyszeć głos lub przeczytać wydruk, ale może nie rozumieć znaczenia wiadomości. Często zdarza się, że ktoś z afazją przyjmuje język dosłownie. Ich własna mowa może być zakłócona, ponieważ nie rozumieją własnego języka.
  • Afazja anomiczna: w przypadku afazji anomicznej osoba ma trudności ze znalezieniem słów. Nazywa się to anomią. Z powodu trudności osoba stara się znaleźć właściwe słowa do mówienia i pisania.
  • Globalna afonia: jest to najbardziej dotkliwy rodzaj afazji. Często pojawia się zaraz po tym, jak ktoś ma udar. W przypadku globalnej afazji osoba ma trudności z mówieniem i rozumieniem słów. Ponadto osoba nie jest w stanie czytać ani pisać.
  • Pierwotna progresywna afazja: pierwotna progresywna afazja to rzadkie zaburzenie, w którym ludzie powoli tracą zdolność mówienia, czytania, pisania i rozumienia tego, co słyszą podczas rozmowy przez pewien okres czasu.W przypadku udaru afazja może ulec poprawie dzięki odpowiedniej terapii. Nie ma leczenia odwracającego pierwotną progresywną afazję. Ludzie z pierwotną progresywną afazją są w stanie komunikować się w inny sposób niż mowa. Na przykład mogą używać gestów. Wiele osób korzysta z kombinacji terapii mowy i leków. Afazja może być łagodna lub ciężka. Przy łagodnej afazji osoba może być w stanie rozmawiać, ale ma problemy ze znalezieniem odpowiedniego słowa lub zrozumieniem skomplikowanych rozmów. Ciężka afazja ogranicza zdolność osoby do komunikowania się. Osoba może niewiele mówić i nie może uczestniczyć ani rozumieć żadnej rozmowy.

OBJAWY AFAZJI

Główne objawy afazji obejmują:

• Problemy z mówieniem.
  • Walcząc ze znalezieniem odpowiedniego terminu lub słowa.
  • Używanie dziwnych lub nieodpowiednich słów w rozmowie.
  • Niektóre osoby z afazją mają problemy ze zrozumieniem tego, co mówią inni. Problemy pojawiają się szczególnie, gdy osoba jest zmęczona lub w zatłoczonym lub głośnym otoczeniu.
  • Afazja nie wpływa na umiejętności myślenia. Ale osoba ta może mieć problemy ze zrozumieniem materiału pisanego i trudności z pisaniem pisma.
  • Niektórzy ludzie mają problemy z używaniem liczb lub nawet wykonywanie prostych obliczeń.

DIAGNOZA AFAZJI

Zazwyczaj lekarz diagnozuje afazję podczas leczenia pacjenta z powodu udaru, uszkodzenia mózgu lub guza.

Za pomocą serii testów neurologicznych lekarz zadaje danej osobie pytania, może również wydać określone polecenia i poprosić osobę o wskazanie różnych przedmiotów lub przedmiotów. Wyniki tych testów pomagają lekarzowi ustalić, czy dana osoba cierpi na afazję. Pomagają również w określeniu ciężkości afazji.

LECZENIE AFAZJI

Leczenie osób z afazją zależy od takich czynników, jak:

• Przyczyna urazu mózgu.
  • Rodzaj afazji.
  • Położenie i rozmiar zmiany w mózgu.

Na przykład, osoba z afazją może mieć guza mózgu, który wpływa na centrum językowe mózgu. Operacja w leczeniu guza mózgu może również poprawić afazję.

Osoba z afazją, u której wystąpił udar, może skorzystać z sesji z logopedą. Logopeda będzie spotykał się regularnie z osobą, aby zwiększyć swoją zdolność mówienia i komunikowania się. Logopeda będzie również uczyć osoby sposoby komunikowania się, które nie obejmują mowy. Pomoże to zrekompensować trudności językowe.

Oto kilka wskazówek dla osób cierpiących na afazję:

1. Użyj rekwizytów, aby pomóc w przekazaniu wiadomości.
  2. Rysuj słowa lub obrazy na papierze podczas próby komunikacji.
  3. Mów powoli i zachowaj spokój.
  4. Noś kartę, aby obcy wiedzieli, że masz afazję i co ona oznacza.

Przetłumaczono i opracowano na podstawie: https://www.webmd.com/brain/ aphasia-causes-symptoms-types-treatments