Nerwica/zaburzenia lękowe

Nerwica to zaburzenia lękowe...

które najczęściej kojarzą się z zdenerwowaniem, a w praktyce oznacza różne dolegliwości, do których należą m.in. zaburzenia koncentracjiproblemy z pamięcią oraz lęk.

Zgodnie z klasyfikacją chorób, którą niewątpliwie jest nerwica, takie zaburzenia występują pod postacią:

1. Zaburzeń lękowych, w postaci fobii,
  2. Zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych (dawniej nerwica natręctw),
  3. Reakcji na ciężki stres i zaburzeń adaptacyjnych,
  4. Zaburzeń dysocjacyjnych,
  5. Zaburzeń występujących pod postacią somatyczną.

Naukowcy nie zgadzają się co do tego, czym jest nerwica, chociaż istnieją wspólne cechy, które badano na przestrzeni wieków. Według Hansa JürgenaEysencka (1916-1997), niemiecko-brytyjskiego psychologa, nerwicę definiuje niestabilność emocjonalna.

Nerwica została po raz pierwszy użyta przez dr Williama Kullena ze Szkocji w 1769 roku. Utrzymywał, że termin ten odnosi się do “zaburzeń zmysłu i ruchu” spowodowanych “ogólnym uczuciem układu nerwowego”. Ostatnio, nerwica odnosi się do zaburzeń psychicznych, które nie zakłócają racjonalnej myśli lub zdolności jednostki do funkcjonowania, nawet jeśli mogą powodować niepokój. Natomiast psychoza przeszkadza w funkcjonowaniu osoby w kontekście społecznym. Według Zygmunta Freuda, słynnego austriackiego neurologa, nerwica jest strategią radzenia sobie ze stresem spowodowaną bezskutecznie stłumionymi emocjami z przeszłych doświadczeń. Te emocje przytłaczają lub przeszkadzają.

PRZYCZYNY NERWICY:

Przyczyn samej nerwicy może być wiele – wpływ na nią mają czynniki biologiczne:

• stan fizyczny,
  • stan układu nerwowego,oraz:
  • obciążające i konfliktowe sytuacje dnia codziennego,
  • wymagania wobec własnej osoby,
  • silne przeżycia jak wypadki,
  • sytuacje stresowe, zwłaszcza te trwające dłuższy okres czasu.

OBJAWY NERWICY:

Nerwica może się objawiać w trzech różnych sferach:

• somatycznej,
  • emocjonalnej
  • i codziennych zachowań.

Jeśli masz problemy z układem krążenia, układem oddechowym, układem pokarmowym, różnymi dolegliwościami bólowymi itp. mimo, że Twoje wyniki są w porządku – skontaktuj się z psychologiem lub psychiatrą!

Jeśli odczuwasz:

• lęki,
  • niepokój,
  • nie masz nastroju,
  • czujesz się rozdrażniony lub apatyczny,
  • masz obniżoną sprawność intelektualną lub fizyczną– skontaktuj się z psychologiem lub psychiatrą!

Dręczą Cię natrętne czynności? Twoje zachowania są impulsywne? również skontaktuj się z psychologiem lub psychiatrą!

DIAGNOZA NERWICY:

Pacjenci z objawami nerwicy powinni poddać się dokładnemu badaniu fizykalnemu i przedstawić historię pacjenta w celu wykluczenia przyczyn organicznych (takich jak guzy mózgu lub urazy głowy). Jeśli podejrzewa się zaburzenie nerwicowe, psycholog lub psychiatra zwykle przeprowadzi wywiad z pacjentem i oceny kliniczne (zwane także skalami, inwentarzami lub testami) w celu oceny stanu psychicznego.

LECZENIE NERWICY:

Nerwicę powinien leczyć psycholog, psychoterapeuta lub psychiatra. Leczenie zaburzeń nerwicowych zależy od objawów i stopnia dyskomfortu, jaki wywołują u pacjenta. Sposoby leczenia są podobne do innych zaburzeń psychicznych i mogą obejmować psychoterapię, terapię poznawczo-behawioralną, terapie kreatywne (np. terapię muzyką lub sztuką), leki psychoaktywnećwiczenia relaksacyjne.

RODZAJE NERWICY:

Lęk nerwowy.

Choroba psychiczna określona przez nadmierny niepokójzmartwienie, czasami z udziałem ataków paniki i objawiających się fizycznymi objawami takimi jak drżenie, ból w klatce piersiowej, pocenie się i nudności.

Depresyjna nerwica.

Choroba psychiczna charakteryzująca się głębokim uczuciem smutku lub rozpaczy i brakiem zainteresowania rzeczami, które niegdyś były przyjemne.

Obsesyjno-kompulsywna nerwica.

Utrzymująca się i niepokojąca powtarzalność natrętnych myśli lub obrazów (obsesji) i powtarzających się zachowań lub aktów mentalnych (kompulsje). Obsesje to natrętne myśli, natomiast kompulsje to natrętne zachowania. Natrętne oznacza, że są bardzo uporczywe, pojawiają się często, przez dłuższy okres czasu i nie są łatwe do powstrzymania. Pacjenci mają świadomość, że natręctwa są irracjonalne i niedorzeczne, a ich występowaniu towarzyszy zwykle niepokój, lęk i poczucie winy. Często myśli i zachowania natrętne występują razem i przybierają postać zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych (dawna nazwa to nerwica natręctw).

Somatizacja (dawniej nazywana histeryczną nerwicą).

Obecność rzeczywistych i znaczących objawów fizycznych, których nie można wytłumaczyć chorobą, ale są one manifestacją lęku lub innej choroby psychicznej.

Pourazowe zaburzenie stresu (PTSD).

Poważny stres i niepełnosprawność spowodowana doświadczeniem traumatycznego wydarzenia, takiego jak walka wojenna lub jakiekolwiek inne zdarzenie, które pociąga za sobą śmierć lub poważne obrażenia.

Neurozy kompensacyjne.

Nie jest to prawdziwa nerwica, ale rodzaj symulowania lub udawanie symptomów psychicznych dla korzyści finansowych lub innych korzyści osobistych.