Psychoterapia czy konsultacja psychologiczna ?

Dla każdego człowieka podjęcie decyzji czy pójść do psychologa bądź też do psychoterapeuty jest naprawdę bardzo trudnym i ważnym krokiem. Szukając specjalisty w internecie zwracamy uwagę na wygląd, doświadczenie zawodowe albo specjalizacje, ponieważ chcemy jak najszybciej rozwiązać te wewnętrzne lub zewnętrzne problemy, które zmniejszają jakość naszego życia. Klienci często pytają mnie ile konsultacji jest potrzebnych żeby sytuacja życiowa zmieniła się na lepsze. Niektórzy boją się słowa psychoterapia, ponieważ to się kojarzy z jakimiś zaburzeniami psychicznymi lub nawet z chorobami. Spróbuję wyjaśnić jaka jest różnica pomiędzy psychoterapiąkonsultacją psychologiczną żeby rozwiać wszystkie mity na ten temat i ułatwić decyzje o przyszłym kierunku pracy z psychologiem.

Konsultacja psychologiczna

Zaczniemy od prostszej formy. Konsultacja psychologiczna  to krótkoterminowy proces współpracy psychologa z klientem, nakierowany na rozwiązanie konkretnego problemu. Ilość spotkań przy takiej formie pracy z psychologiem waha się średnio od 2 do 10 seansów. Konsultacja psychologiczna nie wymaga głębokiej zmiany osobowości, nie sięga daleko w przeszłość klienta, ma wyznaczone konkretne cele, które potrzebują algorytmu działania. W związku z czym każdy problem staje się celem, który klient może osiągnąć przy pewnym wsparciu ze strony psychologa. Takimi celami stają się sytuacje, w których klient boryka się z następującymi trudnościami lub potrzebami:

  • wyjaśnieniem dla siebie aktualnej sytuacji
  • określeniem planu przyszłych działań
  • z trudnościami w definiowaniu i osiągnięciu celu
  • podjęciu konkretnej decyzji w sytuacji wyboru
  • zmiany taktyki swojego zachowania w jakiejś sytuacji
  • znaleźenie własnej drogi zawodowej
  • trudnościami ze znalezieniem kontaktu z innymi ludźmi

Psychoterapia

Psychoterapia zaś  jest bardziej złożonym procesem wymagającym wysokiej motywacji klienta do długotrwałych zmian. Gdy klient czuje, że to życie, to otoczenie, ci ludzie, ten sposób w jaki on obchodzi się ze sobą i jak z nim się obchodzą inni nie może dalej tak wyglądać, często zaczyna szukać porady u specjalisty. Proces psychoterapii może trwać nawet kilka lat, ale w porównaniu z jego długotrwałym działaniem (często do końca życia) i zmianą komfortu życia, to nie jest długo.

Chcę podkreślić, że bardzo ważna jest regularność spotkań z psychoterapeutą: na początku to może być raz albo dwa razy w tygodniu, potem, z biegiem czasu, kiedy klient odzyska „własne zasoby” i może pomóc samemu sobie, spotkania mogą być rzadsze, na przykład wtedy, kiedy klient czuje, że jest mu to potrzebne. Ten proces bardziej jasno można przedstawić w  metaforze: korzystanie z usług psychoterapeuty to jak korzystanie z usług fryzjera, albo stomatologa: od czasu do czasu musimy odwiedzać ich, ponieważ o psychikę trzeba dbać tak samo jak o dobrą kondycję fizyczną albo wygląd zewnętrzny.

 

Psychoterapia polega na tworzeniu relacji zaufania pomiędzy psychoterapeutą a klientem. To doświadczenie, które nabywa się w psychoterapii przenosi się na realne sytuacje życiowe, klient uczy się po nowemu spostrzegać siebie i swoje otoczenie, budować swoją przyszłość we własny sposób. Psychoterapię można rozważyć w następujących okolicznościach:

  • niepewności siebie
  • stanów depresyjnych
  • ciężkich traum życiowych
  • chorób psychosomatycznych
  • powtarzających się negatywnych scenariuszy
  • niemożnośći zbudowania długotrwałych relacji z płcią przeciwległą
  • trudności w samorealizacji
  • potrzeby samorozwoju

Podsumowując, chciałabym podkreślić, że niezależnie od tego, jaki rodzaj pracy ze specjalistą wybierzecie, rezultat zależy nie tylko od psychologa lub psychoterapeuty ale i od pacjenta. Psychoterapeuta nie jest czarodziejem – nie posiada magicznej różdżki. Psychoterapia to obopólna praca, i wymaga aktywności i wysiłku obydwu stron, a im większa motywacja do zmian, tym z pewnością będzie lepszy rezultat.

Autor:
Natallia Sitnikava