Zaburzenia integracji sensorycznej

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

to stan, w którym mózg ma problemy z otrzymywaniem informacji i reagowaniem na nie przez zmysły. Dawniej określany jako dysfunkcja integracji sensorycznej, obecnie nie jest uznawany za wyraźną diagnozę medyczną. Niektóre osoby z zaburzeniami integracji sensorycznej są nadwrażliwe na rzeczy w ich otoczeniu. Częste dźwięki mogą być bolesne lub przytłaczające. Lekki dotyk koszulki może spowodować otarcie skóry.

OBJAWY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

• Brak koordynacji ruchowej.
  • Wpadanie na różne rzeczy.
  • Brak umiejętności określenia gdzie są kończyny.
  • Trudności w zaangażowaniu w rozmowę lub grę.

Na przykład u niektórych dzieci dźwięk dmuchawy do liści za oknem może spowodować wymioty lub chowanie się pod stołem. Mogą krzyczeć po dotknięciu. Mogą odskakiwać od rodzajów opakowań niektórych produktów spożywczych. Inni mogą nie reagować na nic – na skrajne upały lub zimno, a nawet na ból.

Wiele dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej zaczyna jako wybredne dzieci, które stają się niespokojne, gdy dorastają. Te dzieci często nie radzą sobie dobrze ze zmianą. Mogą często mieć napady złości lub odrętwienie.

Wiele dzieci ma takie objawy od czasu do czasu. Ale terapeuci stawiają diagnozę zaburzeń integracji sensorycznej, gdy objawy stają się na tyle poważne, że wpływają na normalne funkcjonowanie i zakłócają codzienne życie.

PRZYCZYNY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Dokładna przyczyna problemów z integracją sensoryczną nie została zidentyfikowana. Jednak badanie bliźniąt z 2006 roku wykazało, że nadwrażliwość na światło i dźwięk może mieć silny składnik genetyczny.

Inne eksperymenty pokazały, że dzieci z problemami z integracją sensoryczną mają nieprawidłową aktywność mózgu, gdy są jednocześnie wystawione na światło i dźwięk.

Jeszcze inne eksperymenty pokazały, że dzieci z takimi zaburzeniami będą nadal reagować silnie na uderzenie ręką lub głośny dźwięk, podczas gdy inne dzieci szybko przyzwyczajają się do odczuć.

DIAGNOZA ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Zaburzenie integracji sensorycznej nie jest rozpoznawane jako samodzielne zaburzenie. Ale wielu ekspertów uważa, że ​​powinno się to zmienić. Problemy z integracją sensoryczną są zwykle identyfikowane u dzieci. Ale mogą również wpływać na dorosłych i są powszechnie obserwowane w warunkach rozwojowych, takich jak zaburzenie ze spektrum autyzmu. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą wpływać na jeden ze zmysłów: słuch, dotyk lub smak. Mogą również wpływać na wiele zmysłów. Ludzie mogą być zbyt nadpobudliwi lub nie reagować na rzeczy, z którymi mają problemy.

LECZENIE ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Wiele rodzin dotkniętych chorobą dzieci uważa, że ​​trudno jest uzyskać pomoc. Dzieje się tak dlatego, że zaburzenia integracji sensorycznej nie jest obecnie rozpoznawaną diagnozą medyczną.

Pomimo braku powszechnie akceptowanych kryteriów diagnostycznych, terapeuci zajęciowi leczą dzieci i dorosłych z problemów z integracją sensoryczną.

Leczenie zależy od indywidualnych potrzeb dziecka. Ogólnie rzecz biorąc, chodzi o to, by pomóc dzieciom lepiej radzić sobie z czynnościami, w których zazwyczaj nie są dobre i pomagać im przyzwyczaić się do rzeczy, których nie mogą tolerować.

Celem leczenia integracji sensorycznej jest rzucenie wyzwania dziecku w zabawny i zabawny sposób, aby mógł nauczyć się odpowiednio reagować i normalnie funkcjonować.

Jeden rodzaj terapii nazywa się modelem rozwojowym (DIR). Terapię opracowali dr Stanley Greenspan i dr Serena Wieder.

Metoda obejmuje wiele sesji zabawy z dzieckiem i rodzicem. Sesje gry trwają około 20 minut. Podczas sesji rodzice są najpierw proszeni o podążanie za przykładem dziecka, nawet jeśli zachowanie w czasie gry nie jest typowe. Na przykład, jeśli dziecko wielokrotnie wyciera to samo miejsce na podłodze, rodzic robi to samo. Działania te pozwalają rodzicowi “wejść” w świat dziecka.

Następnie następuje druga faza, w której rodzice wykorzystują sesje gry, aby stworzyć wyzwania dla dziecka. Wyzwania pomagają wciągnąć dziecko “wspólny” świat z rodzicem. Wyzwania te stwarzają dziecku możliwość opanowania ważnych umiejętności w takich dziedzinach, jak:

• Relacja,
  • Komunikacja,
  • Myślenie.

Sesje są dostosowane do potrzeb dziecka. Na przykład, jeśli dziecko ma tendencję do niedostatecznej reakcji na dotyk i dźwięk, rodzic musi być bardzo energiczny podczas drugiej fazy sesji. Jeśli dziecko ma tendencję do nadmiernego reagowania na dotyk i dźwięk, rodzic musi być bardziej kojący.

Te interakcje pomogą dziecku iść do przodu i zdaniem terapeutów SI, również pomagają w problemach sensorycznych.

Opracowano i przetłumaczono na podstawie: https://www.webmd.com/children/sensory-processing-disorder#2