Zaburzenia Odżywiania

Zaburzenia odżywiania są poważnymi i często śmiertelnymi chorobami, które powodują poważne zakłócenia w zachowaniach żywieniowych. Obsesje na punkcie jedzenia, masy ciała i kształtu mogą również sygnalizować zaburzenie odżywiania. Do typowych zaburzeń odżywiania należą:

• jadłowstręt psychiczny – anoreksja,
  • bulimia,
  • i zaburzenie objadania się.

Zaburzenia odżywiania, jadłowstręt psychiczny, bulimia i zaburzenia objadania się oraz ich warianty – wszystkie charakteryzują się poważnymi zaburzeniami w zachowaniu żywieniowym i regulacji wagi. Są one związane z szeroką gamą niekorzystnych konsekwencji psychologicznych, fizycznych i społecznych. Osoba z zaburzeniami odżywiania może zacząć od jedzenia mniejszych lub większych ilości jedzenia, ale w pewnym momencie spirala konieczności zjedzenia mniej lub więcej wymyka się spoza kontroli.

Zaburzenia odżywiania to prawdziwe, uleczalne choroby medyczne. Często współistnieją z innymi chorobami, takimi jak depresja, nadużywanie substancji lub zaburzenia lękowe.
Inne objawy mogą zagrażać życiu, jeśli dana osoba nie podejmie leczenia, co znajduje odzwierciedlenie w anoreksji mającej najwyższy wskaźnik umieralności w porównaniu z jakimkolwiek zaburzeniem psychicznym.

RYZYKO I PRZYCZYNY ZABURZEŃ ODŻYWIANIA

Zaburzenia odżywiania pojawiają się często w okresie nastoletnim lub młodym, ale mogą również rozwinąć się w dzieciństwie lub później. Zaburzenia te dotyczą obu płci, chociaż wskaźniki kobiet są wyższe niż u mężczyzn. Podobnie jak kobiety cierpiące na zaburzenia odżywiania, mężczyźni mają również zniekształcony zmysł obrazu ciała. Na przykład mężczyźni mogą mieć dysmorfię mięśni, rodzaj zaburzenia charakteryzującego się ekstremalną troską o umięśnienie.

Naukowcy wykorzystują najnowsze technologie i nauki, aby lepiej zrozumieć zaburzenia odżywiania i odkrywają, że są one spowodowane złożoną interakcją czynników genetycznych, biologicznych, behawioralnych, psychologicznych i społecznych. Jedno podejście obejmuje badanie ludzkich genów. Zaburzenia odżywiania występują w rodzinach. Naukowcy pracują nad identyfikacją zmian DNA związanych ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia zaburzeń odżywiania. Badania obrazowe mózgu umożliwiają także lepsze zrozumienie zaburzeń odżywiania. Na przykład naukowcy odkryli różnice we wzorcach aktywności mózgu u kobiet z zaburzeniami odżywiania w porównaniu ze tymi zdrowymi. Tego rodzaju badania mogą pomóc w opracowaniu nowych metod diagnozowania i leczenia zaburzeń odżywiania.

LECZENIE I TERAPIA ZABURZEŃ ODŻYWIANIA

Odpowiednie odżywianie, ograniczenie nadmiernego wysiłku fizycznego i powstrzymanie zachowań przeczyszczających są podstawą leczenia. Plany leczenia są dostosowane do indywidualnych potrzeb i mogą obejmować jeden lub więcej z poniższych:

• Psychoterapia indywidualna, grupowa i / lub rodzinna,
  • Opieka medyczna i monitorowanie,
  • Poradnictwo żywieniowe,
  • Leki,
  • Psychoterapie.

Psychoterapie, takie jak terapia rodzinna zwana podejściem Maudsley, w którym rodzice nastolatków z jadłowstrętem psychicznym przejmują odpowiedzialność za karmienie swojego dziecka, wydają się być skuteczne w pomaganiu ludziom przybierać na wadze i poprawić nawyki żywieniowe i nastroje. Aby zredukować lub wyeliminować zjawisko głodzenia się i przeczyszczenia, ludzie mogą przejść terapię poznawczo-behawioralną (CBT), która jest rodzajem psychoterapii, która pomaga osobie nauczyć się rozpoznawać zniekształcone lub nieprzydatne wzorce myślenia oraz rozpoznawać i zmieniać niedokładne wierzenia. Dowody sugerują również, że leki takie jak leki przeciwdepresyjne, przeciwpsychotyczne lub zatwierdzone stabilizatory nastroju mogą również być pomocne w leczeniu zaburzeń odżywiania i innych współistniejących chorób, takich jak lęk lub depresja.

RODZAJE ZABURZEŃ ODŻYWIANIA

Jadłowstręt psychiczny.

Wiele osób z jadłowstrętem psychicznym widzi się jako osoby z nadwagą, nawet jeśli mają wyraźnie niedowagę. Jedzenie, jedzenie i kontrola wagi stają się obsesjami. Ludzie z jadłowstrętem psychicznym zazwyczaj ważą się wielokrotnie, dzielą się pokarmem i jedzą bardzo małe ilości tylko niektórych pokarmów. U niektórych osób z jadłowstrętem psychicznym może również dojść do nadmiernego objadania się, po którym następuje skrajna dieta, nadmierne ćwiczenia fizyczne, wywoływane przez siebie wymioty lub niewłaściwe stosowanie środków przeczyszczających, diuretyków lub lewatyw.
Objawy jadłowstrętu psychicznego obejmują:
– niezwykle niska waga,
– poważne ograniczenie jedzenia,
– nieustanne dążenie do szczupłości i niechęci do utrzymania normalnej lub zdrowej wagi,
– intensywny strach przed przybraniem na wadze,
– zniekształcony obraz ciała i samoocena, na które znaczny wpływ ma postrzeganie masy ciała i kształtu lub odmowa oceny wagi małej masy ciała,
– Brak miesiączki u dziewcząt i kobiet.

Niektóre osoby z jadłowstrętem psychicznym wracają do zdrowia po jednym epizodzie. Inni mają się dobrze, ale mają nawroty. Jeszcze inni mają bardziej przewlekłą lub długotrwałą postać jadłowstrętu psychicznego, w której ich stan zdrowia zmniejsza się w miarę walki z chorobą.

Wraz z zaburzeniami mogą się rozwijać inne objawy i komplikacje medyczne, w tym:
Rozrzedzenie kości (osteopenia lub osteoporoza)
– Kruche włosy i paznokcie
– Sucha i żółtawa skóra
– Wzrost cienkich włosów na całym ciele (lanugo)
– Łagodna niedokrwistość, zanik mięśni i osłabienie
– Ciężkie zaparcia
– Niskie ciśnienie krwi lub spowolnione oddychanie i puls
– Uszkodzenie struktury i funkcji serca
– Uszkodzenie mózgu
– Niewydolność wielonarządowa
– Upadek wewnętrznej temperatury ciała, przez co człowiek czuje się przez cały czas zimny
– Letarg, ospałość lub uczucie zmęczenia przez cały czas
– Bezpłodność.

Bulimia.

Ludzie z bulimią mają powtarzające się i częste epizody jedzenia wyjątkowo dużych ilości jedzenia i nie mają nad tym kontroli. Po tym objadaniu się następuje kompensacja przejedzenia, takiego jak:

• wymuszone wymioty,
  • nadmierne stosowanie środków przeczyszczających lub leków moczopędnych,
  • poszczenie, nadmierne ćwiczenia lub kombinacja tych zachowań.

W przeciwieństwie do jadłowstrętu psychicznego, ludzie z bulimią nerwową zwykle utrzymują to, co jest uważane za zdrową lub normalną wagę, a niektórzy mają niewielką nadwagę. Ale podobnie jak ludzie z jadłowstrętem psychicznym, często boją się przybierania na wadze, desperacko chcą schudnąć i są bardzo niezadowoleni z wielkości i kształtu ciała. Zwykle zachowanie bulimiczne odbywa się potajemnie, ponieważ często towarzyszy mu wstręt lub wstyd. Cykl objadania się i odżywiania może mieć miejsce od kilku razy w tygodniu do wielu razy dziennie.

Inne objawy to:
– Przewlekłe zapalenie i ból gardła
– Obrzęk gruczołów ślinowych w okolicy szyi i szczęki
– Zużyte szkliwo zębów i coraz bardziej wrażliwe i gnijące zęby w wyniku narażenia na działanie kwasu żołądkowego
– Refluks kwasowy i inne problemy żołądkowo-jelitowe
– Zapalenie jelit i podrażnienie spowodowane nadużywaniem środków przeczyszczających
– Ciężkie odwodnienie z płukania płynów
– Niedobór elektrolitów – zbyt niski lub zbyt wysoki poziom sodu, wapnia, potasu i innych minerałów, które mogą prowadzić do zawału serca lub udaru mózgu.

Zaburzenie objadania się.

Ludzie z zaburzeniami objadania się tracą kontrolę nad jedzeniem. W przeciwieństwie do bulimii, okresy objadania się nie są poprzedzone zachowaniami wyrównawczymi, takimi jak czyszczenie, nadmierne ćwiczenia czy post. W rezultacie osoby z zaburzeniami objadania się często cierpią na nadwagę lub otyłość. Ludzie z otyłością są bardziej narażeni na choroby układu krążenia i wysokie ciśnienie krwi. Doświadczają również poczucia winy, wstydu i dystresu związanego z objadaniem się, co może prowadzić do bardziej obfitego jedzenia.

Typowe cele leczenia obejmują przywrócenie odpowiedniego odżywiania, doprowadzenie wagi do zdrowego poziomu, ograniczenie nadmiernego wysiłku fizycznego i zatrzymanie czynności związanych z objadaniem się. Specyficzne formy psychoterapii lub terapia rozmów – w tym terapia rodzinna zwana podejściem Maudsleya i poznawcze podejścia behawioralne – okazały się przydatne w leczeniu konkretnych zaburzeń jedzenia. Dowody sugerują również, że leki przeciwdepresyjne mogą pomóc w leczeniu bulimii i mogą również być skuteczne w leczeniu współistniejących stanów lękowych lub depresji w przypadku innych zaburzeń odżywiania.
Plany leczenia często są dostosowane do indywidualnych potrzeb i mogą obejmować jeden lub więcej z poniższych:
– Psychoterapia indywidualna, grupowa lub rodzinna
– Opieka medyczna i monitorowanie
– Poradnictwo żywieniowe
– Leki (na przykład antydepresanty).
– Niektórzy pacjenci mogą również wymagać hospitalizacji w celu leczenia problemów spowodowanych niedożywieniem lub zapewnienia wystarczającej ilości jedzenia, jeśli mają niedowagę.