PSYCHOZY - Zaburzenia psychotyczne

Psychozy - ZABURZENIA PSYCHOTYCZNE

są poważnymi zaburzeniami psychicznymi, które powodują nieprawidłowe myślenie i percepcję. Ludzie z psychozami tracą kontakt z rzeczywistością.

Słowo psychoza służy do opisu warunków, które wpływają na umysł, gdzie nastąpiła pewna utrata kontaktu z rzeczywistością. Kiedy ktoś zachoruje w ten sposób, nazywany jest epizodem psychotycznym. W okresie psychozy, myśli i percepcje człowieka są zaburzone, a jednostka może mieć trudności ze zrozumieniem tego, co jest prawdziwe, a co nie.

OBJAWY ZABURZEŃ PSYCHOTYCZNYCH

Dwa z głównych objawów to urojenia i halucynacje. Urojenia to fałszywe przekonania, takie jak myślenie, że ktoś knuje przeciwko tobie, lub że telewizor wysyła ci tajne wiadomości. Halucynacje to fałszywe postrzeganie, takie jak słyszenie, widzenie lub odczuwanie czegoś, czego nie ma.

Inne objawy obejmują mowę niespójną lub bezsensowną oraz zachowanie nieodpowiednie dla danej sytuacji. Osoba w epizodzie psychotycznym może również doświadczać depresji, lęków, problemów ze snem, wycofania społecznego, braku motywacji i trudności w ogólnym funkcjonowaniu.

Schizofrenia jest jednym z rodzajów zaburzeń psychotycznych. Osoby z zaburzeniem dwubiegunowym mogą również mieć objawy psychotyczne. Inne problemy, które mogą powodować psychozę, to alkohol i niektóre leki, guzy mózgu, infekcje mózgu i udar. Leczenie zależy od przyczyny psychozy. Może to obejmować leki kontrolujące objawy i terapię rozmów. Hospitalizacja jest opcją dla poważnych przypadków, gdy osoba może być niebezpieczna dla siebie lub innych.

Zazwyczaj osoba pokazuje zmiany w swoich zachowaniach, zanim rozwinie się psychoza. Poniższa lista zawiera behawioralne znaki ostrzegawcze dla psychozy.

• Niepokojący spadek ocen lub wydajności pracy.
  • Nowe problemy z wyraźnym myśleniem lub koncentracją.
  • Podejrzliwość, paranoiczne pomysły lub niepokój z innymi.
  • Wycofywanie się społecznie, spędzanie o wiele więcej czasu w samotności niż zwykle
  • Niezwykłe, zbyt intensywne nowe pomysły, dziwne uczucia lub brak uczuć.
  • Spadek samopoczucia lub higieny osobistej.
  • Trudność w odróżnieniu rzeczywistości od fantazji.
  • Zakłopotana mowa lub kłopoty z komunikacją.

Każda z tych pozycji sama w sobie może nie być znacząca, ale osoba z kilkoma objawami powinna skonsultować się z psychiatrą lub psychologiem. Wykwalifikowany psycholog, psychiatra lub przeszkolony pracownik socjalny będzie w stanie postawić diagnozę i opracować plan leczenia. Wczesne leczenie psychozy zwiększa szansę na pomyślne wyleczenie.

Jeśli zauważysz te zmiany w zachowaniu i zaczną się nasilać lub nie znikną, ważne jest, aby szukać pomocy.

PRZYCZYNY ZABURZEŃ PSYCHOTYCZNYCH

Nie ma jednej konkretnej przyczyny psychozy. Psychoza może być objawem choroby psychicznej, takiej jak schizofrenia lub zaburzenie dwubiegunowe, ale niekoniecznie.

• Deprywacja snu,
  • niektóre ogólne warunki medyczne,
  • niektóre leki na receptę
  • oraz nadużywanie alkoholu lub innych narkotyków,
    może powodować objawy psychotyczne.

Ponieważ istnieje wiele różnych przyczyn psychozy, ważne jest, aby umówić się na spotkanie z psychologiem lub psychiatrą i uzyskać dokładną ocenę oraz diagnozę. Choroba psychiczna, taka jak schizofrenia, jest zwykle diagnozowana poprzez wykluczenie wszystkich innych przyczyn psychozy.

DIAGNOZA ZABURZEŃ PSYCHOTYCZNYCH

Dzięki wczesnej diagnozie i odpowiedniemu leczeniu możliwe jest wyjście z psychozy. Wiele osób, które otrzymują wczesne leczenie, nigdy nie ma kolejnego epizodu psychotycznego. Dla innych ludzi wyzdrowienie oznacza zdolność do pełnienia satysfakcjonującego i produktywnego życia, nawet jeśli czasem powracają objawy psychotyczne.

LECZENIE ZABURZEŃ PSYCHOTYCZNYCH

Nieleczone objawy psychotyczne mogą prowadzić do zakłóceń w szkole i pracy, napiętych stosunków rodzinnych i rozstania z przyjaciółmi. Im dłużej objawy nie są leczone, tym większe ryzyko dodatkowych problemów. Problemy te mogą obejmować nadużywanie substancji, częste wizyty na oddziałach ratunkowych, problemy prawne lub utratę własności czy nawet domu.

Badania wykazały, że wiele osób doświadczających pierwszego epizodu psychozy zwykle ma objawy przez ponad rok przed leczeniem.
Pacjent i psycholog lub psychiatra współpracują ze sobą, aby znaleźć najlepsze opcje leczenia w oparciu o indywidualne potrzeby i preferencje danej osoby. Członkowie zespołu terapeutycznego i (w stosownych przypadkach) członkowie rodziny są aktywnymi uczestnikami tego procesu.

Leki przeciwpsychotyczne pomagają zmniejszyć objawy psychotyczne. Podobnie jak leki na jakąkolwiek chorobę, leki przeciwpsychotyczne mają zalety, ale wiążą się także z ryzykiem. Pacjent rozmawia ze specjalistą na temat korzyści wynikających z przyjmowania leków przeciwpsychotycznych, a także potencjalnych skutków ubocznych, dawek i preferencji.

Przetłumaczono i opracowano na podstawie: https://medlineplus.gov/psychoticdisorders.html