Zaburzenia snu - Gliwice

ZABURZENIA SNU -

– jego brak i ogólne zmęczenie są ważnymi problemami zdrowotnymi. Prawie każdy miał noce, kiedy nie mógł zasnąć lub gdy jego sen był niespokojny.

Zaburzenia te i wynikająca z nich deprywacja snu zakłócają życie zawodowe, prowadzenie pojazdu i działania społeczne. Lekarze opisali ponad 70 zaburzeń snu, z których większość można skutecznie kontrolować po ich prawidłowym zdiagnozowaniu. Najczęstsze zaburzenia snu obejmują bezsenność, bezdech senny, zespół niespokojnych nóg i narkolepsję.

Dobry sen jest niezbędny dla optymalnego zdrowia i może wpływać na poziom hormonów, nastrój i wagę.

Do lat 50. XX wieku większość ludzi myślała o śnie jako biernej, uśpionej części naszego codziennego życia. Teraz wiemy, że nasze mózgi są bardzo aktywne podczas snu. Co więcej, sen wpływa na nasze codzienne funkcjonowanie oraz nasze zdrowie fizyczne i psychiczne na wiele sposobów, które dopiero zaczynamy rozumieć.

Fazy snu

Podczas snu zwykle przechodzimy przez pięć faz snu: etapy 1, 2, 3, 4 i REM. Etapy te postępują w cyklu od etapu pierwszego do snu REM, następnie cykl rozpoczyna się ponownie od etapu pierwszego. Spędzamy prawie 50 procent naszego całkowitego czasu snu w fazie drugiego snu, około 20 procent w fazie snu REM, a pozostałe 30 procent w pozostałych etapach. Niemowlęta natomiast spędzają połowę swojego snu w czasie snu REM.

Ile snu potrzebujemy?

Ilość potrzebnego snu zależy od wielu czynników, w tym wieku. Niemowlęta zwykle potrzebują około 16 godzin dziennie, podczas gdy nastolatki potrzebują średnio około 9 godzin. Dla większości dorosłych 7 do 8 godzin na dobę wydaje się być najlepszą ilością snu, chociaż niektóre osoby mogą potrzebować zaledwie 5 lub nawet 10 godzin snu każdego dnia. Ludzie mają tendencję do spania nieco lżej i krócej, gdy się starzeją, chociaż na ogół potrzebują mniej więcej tej samej ilości snu, jakiej potrzebowali we wczesnej dorosłości. Około połowa wszystkich osób w wieku powyżej 65 lat ma częste problemy ze snem.

OBJAWY ZABURZEŃ SNU

Objawy mogą się różnić w zależności od poziomu i rodzaju zaburzeń snu. Ogólne objawy zaburzeń snu obejmują:

• trudności z zaśnięciem lub pozostaniem w stanie uśpienia
  • zmęczenie w ciągu dnia
  • silną potrzebę drzemek w ciągu dnia
  • drażliwość lub niepokój
  • brak koncentracji
  • depresję.

PRZYCZYNY ZABURZEŃ SNU

Istnieje wiele stanów, chorób i zaburzeń, które mogą powodować zaburzenia snu. W wielu przypadkach zaburzenia snu rozwijają się w wyniku innego problemu zdrowotnego.

Alergie i problemy z oddychaniem

Alergie, przeziębienia i infekcje górnych dróg oddechowych mogą utrudniać oddychanie w nocy. Niemożność oddychania przez nos może również powodować trudności w spaniu.

Nocturia

Nocturia lub częste oddawanie moczu mogą zakłócać sen, powodując, że budzisz się w nocy. Wahania hormonalne i choroby dróg moczowych mogą przyczynić się do rozwoju tego schorzenia. Należy natychmiast skontaktować się z lekarzem, jeśli częstym oddawaniu moczu towarzyszy krwawienie lub ból.

Chroniczny ból

Stały ból może utrudniać zasypianie. Może nawet obudzić Cię po zaśnięciu. Niektóre z najczęstszych przyczyn bólu przewlekłego to: artretyzm, zespół chronicznego zmęczenia, fibromyalgia, zapalna choroba jelit, uporczywe bóle głowy, ciągły ból w dole pleców.

W niektórych przypadkach przewlekły ból może być jeszcze zaostrzony przez zaburzenia snu. Na przykład lekarze uważają, że rozwój fibromialgii może być związany z problemami ze snem.

Stres i lęk

Stres i lęk często mają negatywny wpływ na jakość snu. Może ci być trudno zasnąć lub wyspać się. Koszmary lub lunatykowanie mogą również zakłócić twój sen.

zaburzenia snu gliwice

RODZAJE ZABURZEŃ SNU

Obturacyjny bezdech senny

To stan, kiedy twój oddech może stać się bardzo płytki lub możesz nawet przestać oddychać – na krótko podczas snu. Może się to zdarzyć wiele razy.

Centralny bezdech senny

W centralnym bezdechu sennym oddychanie jest zakłócane regularnie podczas snu ze względu na sposób funkcjonowania mózgu.

Przegląd bezsenności

Bezsenność jest zaburzeniem snu, które charakteryzuje się trudnościami z zapadaniem i/lub pozostaniem w stanie snu.

Hypersomnia (senność w ciągu dnia)

Hipersomnia lub nadmierna senność to stan, w którym dana osoba ma problemy z niekontrolowanym zasypianiem w ciągu dnia. Osoby z hipersomnią mogą zasnąć w dowolnym momencie – na przykład w pracy lub podczas jazdy samochodem.

Czym są Parasomnias?

Parasomnias są zaburzeniami snu, które mogą wystąpić podczas wybudzenia ze snu REM lub częściowego pobudzenia ze snu niezwiązanego z REM. Parasomnias to nocne koszmary, nocne lęki, lunatyzm, budzące emocje i wiele innych.

Zaburzenia snu okołodobowe

Zaburzenia rytmu okołodobowego to zakłócenia w rytmie okołodobowym osoby – nazwa nadana “wewnętrznemu zegarowi ciała”, który reguluje (w przybliżeniu) 24-godzinny cykl procesów biologicznych u zwierząt i roślin.

Okresowe zaburzenie ruchu kończyn

Okresowe zaburzenie ruchu kończyn (PLMD) to zaburzenie snu charakteryzujące się rytmicznymi ruchami kończyn podczas snu.

Zmianowe zaburzenia

Zaburzenia snu związane z przesunięciem to problem z zasypianiem, ponieważ pracujesz nocami lub rotacyjnymi zmianami.

Co to jest narkolepsja?

Narkolepsja jest zaburzeniem neurologicznym, które wpływa na kontrolę snu i czuwania.

DIAGNOZA I LECZENIE ZABURZEŃ SNU

Jeśli chodzi o leczenie zaburzeń snu, nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania. Podobnie jak w przypadku większości innych schorzeń, plan leczenia, który jest odpowiedni dla jednej osoby, będzie oparty na zaburzeniach snu, które zostały zdiagnozowane i innych czynnikach specyficznych dla leczonej osoby. Podobnie jak każdy problem medyczny, diagnoza i leczenie zalecane i monitorowane przez specjalistę są kluczem do przezwyciężenia wyzwań związanych z zaburzeniami snu. Istnieją jednak pewne rodzaje leczenia, które dotyczą różnych zaburzeń snu. Oto 4 najczęściej spotykane.

1. Farmakoterapia.

Na podstawie informacji dostarczonych przez National Sleep Foundation (NSF), najczęstszym leczeniem wszystkich poważnych zaburzeń snu, z wyjątkiem bezdechu sennego, jest farmakoterapia. Chociaż rodzaje leków stosowanych w leczeniu różnych zaburzeń różnią się, stosowanie leków w połączeniu z innymi rodzajami leczenia jest bardzo powszechne. Oto główne zaburzenia snu, które wykorzystują leki jako główną opcję leczenia i krótkie wyjaśnienie każdego z nich.
Bezsenność – rodzaj lekarstw stosowanych w leczeniu tego zaburzenia nazywa się nasennymi które mogą pomóc ludziom w zasypianiu.
Narkolepsja – leki pobudzające stosowane są w celu zmniejszenia skutków senności w ciągu dnia, podczas gdy leki przeciwdepresyjne są stosowane w celu zwalczania innych objawów narkolepsji, takich jak katapleksja, paraliż senny i halucynacje hipnogeniczne.
Ruch kończyn – leki są skuteczne w leczeniu tego schorzenia, ale zwykle stosuje się je tylko wtedy, gdy towarzyszy im inne zaburzenie.
Zaburzenia REM – leki takie jak Clonazepam prawie zawsze skutecznie eliminują to zaburzenie, a kiedy nie, inne leki mogą być używane do kontrolowania zaburzenia.
Zespół niespokojnych nóg (RLS) – istnieją leki specjalnie stworzone do leczenia RLS, które można stosować w połączeniu z innymi lekami, które, jak wykazano, łagodzą objawy RLS.
Lunatykowanie – leki takie jak środki uspokajające i antydepresyjne mogą być skuteczne w leczeniu lunatyków.

2. Terapia poznawczo-behawioralna.
Wiele zaburzeń snu jest ściśle związanych ze schematem zachowań, dlatego terapia poznawczo-behawioralna jest powszechnym sposobem leczenia, pomagającym ludziom nauczyć się radzić sobie z kilkoma różnymi zaburzeniami snu. Terapia jest powszechnie stosowana w leczeniu bezsennościnarkolepsji, ale może być wykorzystana do pomocy osobom z innymi zaburzeniami snu w opracowywaniu strategii radzenia sobie ze stresem i radzenia sobie z emocjonalnymi i społecznymi konsekwencjami zaburzeń snu.

3. Procedury higieny snu i trybu uśpienia.

Prawie każdy, u którego zdiagnozowano zaburzenie snu, może skorzystać na ćwiczeniu dobrej higieny snu i opracowaniu rutynowych czynności, które pomagają zaspokoić ich potrzeby. Niektóre zaburzenia snu, takie jak bezsenność, mogą powodować niepokój związany ze snem, którym można zarządzać, stosując dobrą rutynę. Lunatycy wykazali również poprawę w zakresie objawów poprzez praktykowanie dobrej higieny snu. W przypadku niektórych zaburzeń snu, takich jak narkolepsja, opracowanie wspomagającej rutyny snu może obejmować takie czynności, jak zaplanowane drzemki.

4. Relaksacja, medytacja i ćwiczenia.

Objawy kilku zaburzeń snu, w tym bezsenności i RLS, można zminimalizować u niektórych osób, stosując techniki relaksacyjne, ćwicząc jogę, medytując i stosując ćwiczenia z obrazowaniem z przewodnikiem. Wykazano, że wysiłek fizyczny poprawia jakość snu u osób bez zaburzeń snu, kiedy jest wykonywany na początku dnia i może być stosowany, aby pomóc osobom cierpiącym na bezsenność zasnąć i zmniejszyć stres.